Mateřinkové dramachtění aneb Kniha-Tělo-Předmět jako zdroj inspirace v MŠ

Milí učitelé mateřských škol a všichni zájemci, rádi bychom vám nabídli sérii seminářů, které vám umožní rozšířit své kompetence, ale také se pro vás stanou inspirací pro využití metod dramatické výchovy a osobnostně-sociální výchovy v předškolním vzdělávání. Kromě široké škály různých aktivit, dostanete také množství tipů na zajímavou literaturu (i tu odbornou), obrazové materiály, webové portály, hudební nástroje atd. Semináře jsou vedeny zážitkovou formou a navazují na RVP MŠ ve všech jeho oblastech.


▪ Seminář je rozdělen do pěti bloků. Časová dotace každého z nich je 3 x 60 min.
▪ Cena za každý blok je 1.000 Kč, za celek poté 4.000 Kč
▪ Seminář můžete absolvovat jako celek, nebo si vybrat jeho jednotlivé části
▪ Semináře se mohou uskutečnit v konkrétní mateřské škole nebo v sídle THeatr ludem, z.s. (Přemyslovců 76/43 Ostrava)
▪ Přihlášení a dotazy na: theatrludem@seznam.cz
▪ Seminář je akreditován MŠMT, po absolvování účastníci obdrží certifikát DVPP MŠMT a je možné jej hradit z šablon


Lektorky:
Mgr. Pavla Masaříková
učitelka dramatické výchovy na ZUŠ Třinec, lektorka a předsedkyně THeatr ludem.
Bc. Alexandra Bajgarová
učitelka dramatické výchovy a pedagogiky na SPdgŠ Odry, lektorka THeatr ludem a učitelka v MŠ s více než dvacetiletou praxí.

Jednotlivé bloky:

Kniha I (od 2 let)
Malé děti milují pohádky, písničky, básničky, různé hříčky a hlavně obrázkové knihy. Jak se ale ve spoustě knih, které vycházejí, orientovat? Jak vybrat tu vhodnou pro následné aktivity s dětmi? A jak vůbec aktivity koncipovat tak, aby byly pro ty naše nejmenší svěřence zajímavé a zároveň měly vzdělávací charakter?
Tento blok je vhodný pro učitele mateřských škol, kteří se chtějí nejen orientovat ve světě kvalitní literatury pro naše nejmenší, ale zároveň v něm získají schopnost sestavovat dílčí aktivity či dokonce rovnou sérii aktivit, které z jednotlivých knih, pohádek či říkaček lze vyvodit, sestavit.


Kniha II (práce s příběhem)
Díky tomuto bloku učitelé mateřských škol získají schopnost orientovat se ve světě literatury pro děti a mládež. Zároveň se naučí pracovat s jednotlivým příběhem a vyvozovat z něj aktivity pro děti. Zvolené aktivity ctí příběh, ale také přirozenost vyjádření dítěte. Nejde o hraní divadla se scénářem, ale o prožití příběhu s konkrétním tématem či poučením. Po absolvování bloku budou schopni pracovat metodou „playmaking“ za využití metod dramatické výchovy.


Ilustrace a obraz
Jak pracovat s ilustrací? Lze ji vůbec využít jako námět pro práci s dětmi? A co výtvarná díla slavných malířů? Můžeme ukazovat a hovořit o nich i s dětmi v mateřské škole? Odpovědi
na tyto otázky získáte v bloku s názvem Ilustrace a obraz. Je určen pro učitele mateřských škol, kteří mají rádi umění (ale nejen pro ně) a chtějí je dětem zajímavou formou zprostředkovat a to metodou prožitkové výuky.


Pohyb, tempo, rytmus
V tomto bloku se účastníci seznámí s možnostmi, jak pracovat s pohybem dětí. Nejde však o „tělovýchovný pohyb“, který dětem předcvičujeme. Jde o přirozený pohyb dítěte, ve kterém zapojuje vědomě celé své tělo, vnímá rytmus a tempo jako celek. Ukážeme vám také nejrůznější pomůcky, které vám mohou pomoci pohyb v mateřské škole ozvláštnit a zpestřit. V tomto bloku se zároveň budeme věnovat vhodné hudbě/hudebním nástrojům pro dynamické aktivity i pro ty relaxační.


Předmět
„Předměty“ jsou zajímavým námětem k činnosti s dětmi. Jakýkoliv předmět, hračka či pomůcka nám může sloužit jako východisko k sestavení aktivit a následně i tematického celku pro děti. Můžeme ho poznávat, manipulovat s ním a na jeho základě dále tvořit a být aktivní. Jak s „předmětem“ pracovat a jak rozvíjet děti a to nejen na principu dramatické výchovy se seznámí učitelé v tomto vzdělávacím bloku.